Nationale Vermiste Personen Week: Intensieve campagne samen met hoog tipgeld van ruim 340.000 euro in Australische cold case.
Met name de Verenigde Staten en Australië betrekken bij de opsporingscommunicatie emotie. Speciale projecten rond cold cases en vermiste personen en opsporingsberichten zijn de afgelopen jaren enorm veranderd: veel opsporingscommunicatie vindt plaats vanuit het slachtoffer en nabestaanden komen steeds vaker in beeld. Zo houdt Australië jaarlijks een actieweek onder de naam National Missing Persons Week die altijd in de eerste week van augustus plaatsvindt met als doel aandacht te vragen voor de uitdagingen rond vermiste personen. De week wordt ook gebruikt om langdurig vermiste personen extra aandacht te geven en de Australische gemeenschap voor te lichten. De verdwijning van Tony Jones in 1982 was de katalysator voor de oprichting van de National Missing Persons Week (NMPW) in Australië door de familie Jones. De openingsweek vond plaats met een herdenkingsdienst in Townsville in 1988, waar de burgemeester van Townsville een boom plantte ter nagedachtenis aan de heer Jones. NMPW gaat tot op de dag van vandaag door en wordt ondersteund in de hele sector van vermiste personen. Ook binnen de bredere gemeenschap wordt de week omarmd om het bewustzijn van het effect voor nabestaanden te vergroten. De week moet ook bijdragen aan het hopelijk antwoorden krijgen voor nabestaanden door de vermissingszaken in de media te brengen.
Ter ondersteuning van de NMPW wordt ook een jaarlijkse politiecampagne gestart waarbij aandacht wordt gevraagd voor de uitdagingen die er zijn voor de nabestaanden en ook voor justitie en politie. De jaarlijkse politiecampagne vormt een aanvulling op andere campagnes, evenementen, initiatieven en herdenkingsdiensten van families en die van belangenbehartigingsnetwerken, overheids- en niet-gouvernementele organisaties. Eerdere politie campagnes waren onder andere gericht op hoe burgers kunnen participeren bij vermissingen, om vermisten die nog leven te vragen om zichzelf weer op de foto te zetten voor nabestaanden, dat het voor levende vermisten duidelijk moet zijn dat er achterblijvers zijn die de vermisten elke dag missen, dat vermisten niet weg moeten lopen maar komen praten en ze een manier kunnen vinden om wat van zich te laten horen. Ook onderwerpen als dementie en vermiste personen, het gebruik van billboards en elke dag een dag langer wachten met opsporen van vermisten een verloren dag is bij vermissingen. Elke campagne heeft een relevant onderwerp.
Tijdens deze week maakte de politie van Queensland bekend een beloning van $ 500.000 uitgeloofd te hebben voor informatie over de vermoedelijke moord op een 21-jarige vrouw in Rockhampton 33 jaar geleden. Michelle Coral Lewis is voor het laatst gezien op haar fiets op weg naar haar huis op 14 januari 1989 rond 22.45 uur. De reis had slechts een paar minuten moeten duren. Noch het lichaam van Lewis, noch de fiets zijn ooit gevonden. Door de hoge beloning hoopt de politie dat bijvoorbeeld een beller uit die tijd zich meldt. De beller zei dat hij informatie had over de verdwijning van Lewis, maar het gesprek werd beëindigd voordat het kon worden doorverbonden met het rechercheteam.
Door de intensieve campagneweek in combinatie met de beloning van ruim 340.000 euro is het nu tijd voor getuigen om na 33 jaar stilte naar de politie te stappen, aldus de Australische politie.
Bekijk de website van Missing Persons
Bekijk de website over de National Missing Persons Week
Bekijk de aankondiging van de National Missing Persons Week 2022
Bekijk het mediabericht
Bekijk de website van de Australian Federal Police
Bekijk de website over de National Missing Persons Week
Bekijk de aankondiging van de National Missing Persons Week 2022
Bekijk het mediabericht
Bekijk de website van de Australian Federal Police