Heersende theorie: de kracht van herhaling. Jacksonville Sheriff's Office start campagne genaamd 'Cold Case Spotlight'.
Sinds het wegvallen van Peter R. de Vries is een enorme leegte ontstaan voor de aandacht en aanpak van cold cases en vermiste personen. Justitie en politie hebben inmiddels al lang de Cold Case Kalender achter zich gelaten en de online platforms zijn gedateerd en verre van actueel en compleet. Vele cold cases en vermiste personen zijn vergeten en zelfs niet meer te vinden op de justitie- en politiewebsites. Justitie en politie hebben een nieuw beleid ingezet en focussen zich nu op enkele zaken. Daarbij wordt vergeten dat de aandacht verslapt van andere zaken, dit terwijl de theorie en de praktijk heeft uitgewezen dat een constante aandacht voor onopgeloste zaken zorgt voor meer bewustwording in de maatschappij. Weet u welke onopgeloste zaken zich bij u in de buurt afspelen? Nederland kent verre van een cold casecultuur en zeker ook het huidige (ambtelijke) beleid (ook binnen de opsporingscommunicatie) is hier debet aan.
Soms kan er worden geleerd uit het verleden, waarbij het adagium "De kracht van herhaling" in de reclame- en marketingwereld nog altijd wordt gehanteerd en toegepast. Deze succesformule gaat al een tijdje terug. Zo schreef Thomas Smith in 1885 een gids met de titel "Succesvol adverteren". We zien de relevantie ervan tot op de dag van vandaag. Zijn basisuitleg is beschreven in 20 stappen, waar de zorgvuldige aandacht voor een advertentie pas in de laatste stappen plaatsvindt. Het is dan ook te bevreemden dat de generieke opsporingscommunicatie toegepast wordt op een specialistisch onderwerp als cold cases en vermiste personen. Het vereist een gedegen marketing- en reclameachtergrond om de aanpak van cold cases en vermiste personen als een formule "in de markt te zetten". Waarom schakelen het Openbaar Ministerie en de Nationale Politie niet deze ervaren groep mensen in om tot een effectieve en efficiente campagne te komen? Vaak genoeg is al gebleken dat externe hulp een absolute meerwaarde heeft bij de aanpak van cold cases en vermiste personen.
Soms kan er worden geleerd uit het verleden, waarbij het adagium "De kracht van herhaling" in de reclame- en marketingwereld nog altijd wordt gehanteerd en toegepast. Deze succesformule gaat al een tijdje terug. Zo schreef Thomas Smith in 1885 een gids met de titel "Succesvol adverteren". We zien de relevantie ervan tot op de dag van vandaag. Zijn basisuitleg is beschreven in 20 stappen, waar de zorgvuldige aandacht voor een advertentie pas in de laatste stappen plaatsvindt. Het is dan ook te bevreemden dat de generieke opsporingscommunicatie toegepast wordt op een specialistisch onderwerp als cold cases en vermiste personen. Het vereist een gedegen marketing- en reclameachtergrond om de aanpak van cold cases en vermiste personen als een formule "in de markt te zetten". Waarom schakelen het Openbaar Ministerie en de Nationale Politie niet deze ervaren groep mensen in om tot een effectieve en efficiente campagne te komen? Vaak genoeg is al gebleken dat externe hulp een absolute meerwaarde heeft bij de aanpak van cold cases en vermiste personen.
Programmamakers als Peter R. de Vries kwamen vaak met een vervolg op een uitzending of zorgde er voor dat het onderwerp over een aantal uitzendingen werd verspreid. Zou de voormalige redactie van Peter R. de Vries niet iets kunnen betekenen voor de nationale opsporingscommunicatie?
In het buitenland zijn ook diverse campagnes opgezet, waarbij geldt dat deze wel vaker voor een langere tijd wordt gehanteerd. Op lokaal niveau zijn er ook vele initiatieven, zoals in Jacksonville in Florida in de Verenigde Staten. Het Sheriff's Office van Jacksonville start een nieuwe campagne genaamd "Cold Case Spotlight" en elke maand zal er een onopgeloste zaak verschijnen die geclassificeerd is als een cold case. Deze maand staat de zaak van Brandy Lea Beverly in de schijnwerpers.
Op woensdag 16 februari 2000 reageerden agenten van het Jacksonville Sheriff's Office aan de westkant van de stad op een melding van overlijden. Bij aankomst vonden agenten het lichaam van de 23-jarige overleden Beverly, die leek te zijn geslagen en neergestoken. Een autopsie uitgevoerd door de Medical Examiner's Office concludeerde dat Beverly's dood een moord betrof. Rechercheurs van Moordzaken verzamelden en onderzochten beschikbaar bewijsmateriaal en volgden aanwijzingen gedurende meerdere jaren op. De leads werden onderzocht en verschillende mensen werden verhoord, maar de zaak werd een cold case. Brandy Beverly was moeder van vier kinderen en was geliefd bij haar familie. Door regelmatig aandacht te vragen voor deze zaak hoopt het cold caseteam op meer achtergrondinformatie rond de dood van Brandy Beverly. Het Sherrif's Office zet een campagne op om de onopgeloste zaken terugkerend in de media te krijgen.
In het buitenland zijn ook diverse campagnes opgezet, waarbij geldt dat deze wel vaker voor een langere tijd wordt gehanteerd. Op lokaal niveau zijn er ook vele initiatieven, zoals in Jacksonville in Florida in de Verenigde Staten. Het Sheriff's Office van Jacksonville start een nieuwe campagne genaamd "Cold Case Spotlight" en elke maand zal er een onopgeloste zaak verschijnen die geclassificeerd is als een cold case. Deze maand staat de zaak van Brandy Lea Beverly in de schijnwerpers.
Op woensdag 16 februari 2000 reageerden agenten van het Jacksonville Sheriff's Office aan de westkant van de stad op een melding van overlijden. Bij aankomst vonden agenten het lichaam van de 23-jarige overleden Beverly, die leek te zijn geslagen en neergestoken. Een autopsie uitgevoerd door de Medical Examiner's Office concludeerde dat Beverly's dood een moord betrof. Rechercheurs van Moordzaken verzamelden en onderzochten beschikbaar bewijsmateriaal en volgden aanwijzingen gedurende meerdere jaren op. De leads werden onderzocht en verschillende mensen werden verhoord, maar de zaak werd een cold case. Brandy Beverly was moeder van vier kinderen en was geliefd bij haar familie. Door regelmatig aandacht te vragen voor deze zaak hoopt het cold caseteam op meer achtergrondinformatie rond de dood van Brandy Beverly. Het Sherrif's Office zet een campagne op om de onopgeloste zaken terugkerend in de media te krijgen.