Doorgaan naar hoofdcontent

Cold Case Kenniscentrum en ColdCaseZaken.nl zijn inspiratie voor Nationale Politie: Adverteren voor nieuwe getuigen.

In juli 2022 besteedde het Cold Case Kenniscentrum al uitgebreid aandacht aan het ontbreken van keiharde marketing bij de aanpak van cold cases en vermiste personen. Iets wat bijvoorbeeld de website http://www.coldcasezaken.nl ook al geruime tijd toepast. Binnen Justitie en Politie in Nederland is ook anno 2023 nog sprake van "informatie halen in plaats van brengen." De website van de Nederlandse politie over cold cases zijn (ernstig) verouderd en veelal zijn de instrumenten voor de Opsporingscommunicatie in de experimentele fase. Gelijkend aan de politiek, justitie en politie in het buitenland is het tijd om "informatie te brengen in plaats van alleen te halen." Samen met Subject Matter Experts op het gebied van online marketing kunnen Justitie en Politie een effectieve online strategie opzetten met behulp van een Nederlandse database met cold case dossiers, een Google Ads campagne en een analyse via Google Analytics. Als basis kan dienen het Nationaal Social Media Onderzoek, waarbij de opsporingsdiensten kunnen leren waar de doelgroep zit. De doelgroep van de duizenden getuigen die nog steeds met informatie rondlopen die nog niet is gedeeld met Justitie en Politie. Ook kan de website worden voorzien van een chatmodule met moderators om die twijfelende getuige (overigens is via een Google tool te zien waar deze getuige zich bevindt en op welke zaak hij of zij heeft gekeken) direct te benaderen. Zo is bijvoorbeeld onder oudere getuigen nog steeds Facebook populair. Door de diverse tools van Google en Facebook zijn die getuigen van een bepaalde cold case geografisch bezien te benaderen via Social Media. Met een juiste internetstrategie (bijvoorbeeld via het concept DGDBVD = Doelgroep, Doelbereik en Verdienmodel) kunnen Justitie en politie (voor de nabestaanden) online getuigen bereiken en wellicht nog overhalen om hun essentiële informatie te laten delen. Met alleen Opsporing Verzocht en incidentele multimediale berichten blijven Justitie en politie achteraan lopen in de internetwereld van tegenwoordig. Keiharde internetmarketing zal zorgen voor een groot aantal antwoorden voor nabestaanden.  

Tot zover de tekst die werd gebruikt voor het artikel van het Cold Case Kenniscentrum in 2022. Vandaag kondigt de Nationale Politie dat men een nieuwe strategie op Facebook inzet bij de zoektocht naar getuigen: ‘Soms maar drie tientjes kwijt’. Een nieuwe opsporingsmethode. Sinds kort plaatst de politie betaalde oproepen op sociale media als Facebook en Instagram om zo getuigen van misdrijven te vinden. Met die advertenties maakt de politie gebruik van het marketingvernuft en het algoritme van bijvoorbeeld Facebook. Oproepen worden op die manier heel gericht bij bepaalde doelgroepen onder de aandacht gebracht. 

De Nationale Politie maakt eindelijk gebruik van "nieuwe" opsporingsmethoden die in het veld van particulier onderzoek en journalisten reeds jaren gemeengoed zijn. Een goede stap richting meer samenwerking met externe subject matter experts. 

Bekijk het mediabericht
Bekijk artikel over marketing bij cold cases 2022

Populaire posts van deze blog

Kindervermissingen. Doodverklaard. Michelle Willard en anderen. Na 40 jaar toch gevonden.

Om eerst maar een voorbeeld te pakken. In 1985 verdwijnt de dan bijna 3 jaar oude Haagse peuter Michelle Willard spoorloos. Ze zou verkocht zijn, door haar vader nog wel. Vader Dick Willard heeft tegen zijn broer gezegd dat ze in goede handen is en in Spanje zou verblijven. Michelle zelf zou haar nieuwe identiteit zelf niet weten, zo verklaarde Dick. Hij zou haar onder een andere identiteit hebben verkocht. Vader Dick had alles zelf geregeld en Michelle zelf ook weggebracht. De exacte omstandigheden hoe Michelle is verdwenen is nooit bekend geworden. Vader Dick Willard wordt in 1991 vermoord en neemt vele geheimen mee zijn graf in. Michelle heeft nog familie en dat biedt theoretische gezien nog kansen. Zelfs na bijna 40 jaar. In Houston Texas verdween in 1981 een baby onder de naam 'Holly' onder bizarre omstandigheden. Haar beide ouders werden vermoord en de moordzaak is tot op heden nog niet opgelost. Maar het bijzondere is dat hun baby Holly niet op de plaats delict werd aang

UPDATE Cold case Germa van den Boom uit 1984.

UPDATE 21-04-2023 Op 20 oktober 2022 bracht de Peter R. de Vries Foundation de vermissingszaak van Germa van den Boom opnieuw onder de aandacht. Een beloning van een kwart miljoen euro werd uitgeloofd voor de tip die leidt naar de vondst van Germa. De deadline van zes maanden is voorbij en vanaf vandaag kan er geen aanspraak meer gemaakt worden op de beloning bij het aanbrengen van een nieuwe tip.  Het afgelopen half jaar zijn er rond de 275 tips binnengekomen bij de Foundation. Deze zijn allemaal zorgvuldig bekeken en (anoniem) doorgestuurd aan het cold caseteam van politie Eenheid Zeeland-West-Brabant. Het team is momenteel nog steeds bezig met de laatste tips uit te rechercheren. Het kwart miljoen euro blijft dan ook beschikbaar voor de gouden tip tot dat het cold caseteam alle tips die tot en met 20 april 2023 bij de Peter R. de Vries Foundation zijn binnengekomen heeft onderzocht. Wij verwachten dat we binnen enkele maanden bekend kunnen maken hoe dit onderzoek is afgerond.  Ondan

UPDATE: Hoge Raad doet uitspraak over onjuiste tekst bij beëdiging. Geen gevolgen zaak Nicky Verstappen.

Geen gevolgen voor opgeloste (lopende) cold casezaken. Het gebruik van een onjuiste tekst bij de beëdiging van een aantal raadsheren en raadsheren-plaatsvervanger in het gerechtshof ’s-Hertogenbosch leidt niet tot vernietiging van de uitspraken in de zaken die deze raadsheren (mee) hebben behandeld en beslist. Dat heeft de Hoge Raad vandaag geoordeeld n.a.v. twee vorderingen tot cassatie in het belang der wet; één in een strafzaak en één in een belastingzaak. Bekijk hier de uitspraak van de Hoge Raad ----------------------------------------- PG bij de Hoge Raad: het gebruik van een onjuiste tekst bij beëdigingen in het hof ‘s-Hertogenbosch hoeft niet te leiden tot vernietiging van uitspraken Conclusie PG Het gebruik van de onjuiste tekst bij de beëdigingen hoeft volgens de PG niet te leiden tot vernietiging van uitspraken in zaken die door deze raadsheren (mee) zijn behandeld en beslist. Dit legt hij in zijn vorderingen als volgt uit. Een beëdiging van een rechter of raadsheer heeft me